5 steg för en SEO-strategi
I denna artikel beskriver vi vad en SEO strategi är och går igenom fem enkla steg för att sätt upp en SEO-strategi
Vad är en SEO-strategi?
En SEO-strategi (även kallad “sökmotoroptimeringsstrategi”) är en process för att att planera, beskriva och implementera steg som är skapade för att förbättra sökmotorrankingen. Kort sagt kan man säga att en SEO-strategi är en process för att få mer organisk trafik.
5 enkla steg för att lyckas online
En sökordsanalys kan göras i följande fem steg:
- STEG 1: Identifiera din målgrupp
- STEG 2: Optimera mobilvänligheten, sidladdningshastigheten och säkerheten
- STEG 3: Skapa engagerande och SEO-anpassat innehåll
- STEG 4: Länkbygge: öka antalet inkommande länkar
- STEG 5: Håll dig uppdaterad och mät din SEO-framgång
STEG 1: Identifiera din målgrupp
Det första steget i din SEO-strategi bör som i de flesta marknadsföringsstrategier vara att identifiera din målgrupp. För att ditt innehåll ska bli så användbart som möjligt för din målgrupp rekommenderar jag att du skapar olika personas för varje målgrupp. Detta för att göra det lättare att sätta sig in i vilka smärtpunkter målgruppen har och vad de vill uppnå. De följande stegen bygger på att du identifierat en målgrupp.
STEG 2: Optimera mobilvänligheten, sidladdningshastigheten och säkerheten
I steg 2 bör du fokusera på 3 av de 5 viktigaste rankingfaktorerna: din webbsidas mobilvänlighet, sidladdningshastighet samt säkerhet.
Att ha en mobilvänlig webbplats har blivit allt mer viktigt i takt med att användningen av mobila enheter ökat. Att få din webbplats mobilvänlig bör vara en prioritet i din SEO-strategi. Läs mer om rakningsfaktorn mobilvänlighet eller läs mer om SEO-verktyget som används för att optimera mobilvänligheten.
Sidladdningshastighet är en av de mest betydelsefulla rankingfaktorerna och optimering av den bör därför ingå i din SEO-strategi. Läs mer rakningsfaktoren sidladdningshastighet eller läs mer om SEO verktyget som används för att optimera sidladdningshastigheten.
Att du har en säker webbplats är viktigt för att din målgrupp ska uppfatta dig som trovärdigt och seriös. Läs mer om hur du skapar en säker webbplats.
STEG 3: Skapa engagerande och SEO-anpassat innehåll
I steg 3 på SEO-strategin ska du fokusera på publicering av högkvalitativt innehåll. Detta är en rankingfaktor som Google har angivit som en av de tre viktigaste. Oavsett om du vill ranka högre hos sökmotorer, öka varumärkeskännedomen eller öka engagemang på sociala medier bör publicering av SEO-anpassat innehåll ingå i din SEO-strategi. Läs mer om hur du skapar SEO-anpassat innehåll till din webbplats.
Det är viktigt att du tar hänsyn till din målgrupp när du skapar innehåll till din webbplats. Detta gör du genom att genomföra en grundlig sökordsanalys. Då får du reda på vilka nyckelord som dina potentiella besökare använder för att hitta din webbplats. Det är även viktigt att SEO-optimera alla texter som du publicerar. I artikeln om textoptimering kan du läsa mer om hur man optimerar texter för webben.
STEG 4: Skapa en länkbyggesstrategi
Länkbygge är en av de viktigaste SEO-rankningsfaktorerna och därför bör detta ingå i din SEO-strategi. Länkbygge är en process som går ut på att öka antalet inkommande länkar till din webbplats. Vill du veta mer om hur länkbygge fungerar kan du läsa mer här.
STEG 5: Håll dig uppdaterad och mät din SEO-framgång
Det är viktigt att du inkluderar mätning i din SEO-strategi. Genom att ständigt mäta dina resultat kommer du kunna se vilka åtgärder som ger bäst resultat för just din webbplast. Beroende på vilken konkurrens du står inför och vilken typ av webbplast du driver kommer olika delar ur denna SEO strategi fungerar bättre än andra. Det är därför viktigt att mäta din framgång för att se vad du bör fokusera på i framtida SEO-strategier. Här kan du läsa om 5 viktiga SEO-nyckeltal som du bör hålla koll på.
I och med att sökmotorer ständigt förändrar sina algoritmer och rankningsfaktorer är det också viktigt att hålla dig uppdatera om det senaste inom ämnet sökmotoroptimering. Därför bör du ägna minst en timme i veckan för att sätt dig in i de senaste SEO-nyheterna.
Ladda ner gratis
Ladda ner svenska SEO-guiden gratis och lär dig SEO på svenska. Guiden lämpar sig bra för både nybörjare och experter.
Om författaren
Tjena, Jacob här! 👋
Jag är en 26årig student som läser en master i IT & Management på Linköpings Universitet. Jag har arbetat med SEO under flera år, inte bara som student, utan som studentkonsult på Gozinto och affärsutvecklare på Evenses.
2018 skapade jag SEOpedia.se då jag ansåg att det saknades en tillförlitlig icke kommersiell hemsida som skrev om SEO på svenska. Jag bestämde därför att allt innehåll ska vara GRATIS och UTAN ANNONSER.🙌
Sugen på att hjälpa mig att driva SEOpedia-projektet vidare? ❤️ Här kommer ett antal sätt som DU kan hjälpa mig:
- Hitta du något spännande? Dela då innehållet med kollegor, vänner och familj via sociala medier.
- Driver du en egen hemsida? Länka då till min hemsida.
- Håller du inte med? Kommentera då och diskutera med mig och andra besökare.
Hjälp mig dela sidan!
Tjena, Jacob här! 👋 Det är jag som skrivit svenska SEO-guiden.
Innan du laddar ner undrar jag om du kan hjälpa mig att dela SEOpedia.se med kollegor, vänner och familj via sociala medier?