SEO-Rankningsfaktorer

Googles rankningsfaktorer 2025

I denna artikel går vi igenom de fem viktigaste rankningsfaktorerna inom SEO under 2025 och hur du ska optimera din hemsida för att ranka högre på Google.

2025s viktigaste rankningsfaktorer inom SEO

  1. 1Sidladdningshastighet (inklusive mobil sidladdningshastighet)
  2. 2Mobilvänlighet
  3. 3Länkar
  4. 4Publicering av högkvalitativt innehåll
  5. 5Skapa en säker webbplats (HTTPS)

De 5 viktigaste rankningsfaktorerna

1. Sidladdningshastighet (inklusive mobil sidladdningshastighet)

Sidladdningshastighet är en av de viktigaste SEO-rankningsfaktorerna. Detta beror på att sökmotorer vill ge sina användare den bästa användarupplevelsen vilket de gör genom att ranka sidor med snabb sidladdningshastighet högt.

Sidladdningshastighet handlar om tiden det tar för din webbsida att laddas från att en användare klickar på din sida. Det finns många olika faktorer som påverkar sidladdningshastigheten och i allmänhet gäller att ju snabbare webbplatsen laddas, desto högre kan den rankas hos sökmotorer.

Google betraktar sidor som laddas på mindre än tre sekunder som tillräckligt snabba för sina besökare. Dock varierar detta beroende på webbplatsens syfte och vilken typ av besökare den lockar. Exempelvis uppmuntras e-handelswebbplatser att erbjuda en snabbare sidladdningshastighet.

Tips för att förbättra sidladdningshastigheten

Komprimera bilder

En av de största orsakerna till långsam sidladdningshastighet är okomprimerade bilder. Komprimera dina bilder innan de laddas upp med verktyg som tinypng.com.

Bädda in videos

Istället för att ladda upp videos direkt, bädda in dem från YouTube eller Vimeo för att minska belastningen på din sidas laddningstid.

Testa din hastighet

Använd Google PageSpeed Insights för att få ett betyg mellan 0-100 och konkreta förslag på förbättringar.

2. Mobilvänlighet

En annan viktig SEO-rankningsfaktor är mobilvänlighet. Vi svenskar surfar allt mer från mobila enheter och allt mindre från datorer. Detta är inte bara en trend i Sverige utan i hela världen ökar mobilanvändandet.

På grund av detta rankar sökmotorerna sidor som är optimerade för mobila webbplatser högre än webbplatser som endast är anpassade för datorer. Detta ställer allt högre krav på att du anpassar din webbsida för både webben och mobila enheter.

Ett sätt att lösa detta är genom att bygga en hemsida med responsiv design. Enligt Google är en webbplats med responsiv design det rekommenderade formatet.

Checklista för mobil användarvänlighet

  • Anpassas din webbplats automatiskt till användarens enhet?
  • Används stor text och tydligt typsnitt så texten blir läsbar även på mindre skärmar?
  • Är det lätt att navigera på sidan, finns det tydliga menyer och knappar?
  • Syns det väsentliga innehållet eller döljs det av irriterande annonser?
Testa din mobilvänlighet

Använd ready.mobi för att se hur din webbplats ser ut på olika enheter och upplösningar.

3. Länkar

Sökmotorer använder inkommande länkar som en av de mest inflytelserika SEO-rankningsfaktorerna. För att förstå varför länkbygge är så viktigt måste vi gå tillbaka till tiden då Yahoo och Altavista var de största sökmotorerna.

Dessa sökmotorer baserade endast deras sökresultat på webbsidornas innehåll. När Google kom in på marknaden förändrades spelet. Istället för att endast avgöra en sidas relevans utifrån dess innehåll tog Google också hänsyn till hur många webbsidor som länkade till sidan.

Detta var det vinnande konceptet. Nu nästan 25 år senare använder Google fortfarande länkar som det bästa sättet att bestämma kvaliteten på en webbsida.

4. Publicering av högkvalitativt innehåll

Webbsidors innehåll är en faktor som Google anger som en av de tre viktigaste när det kommer till att ranka högt hos sökmotorn. Definitionen av högkvalitativt innehåll skiljer sig åt mellan olika branscher men syftet är detsamma oberoende av bransch.

Syftet med publicering av högkvalitativt innehåll är att skapa innehåll som förlänger besökarnas tid på sidan, ger lägre avvisningsfrekvens samt får besökarna att komma tillbaka.

Mål som högkvalitativt innehåll kan uppnå

  • Öka varumärkeskännedomen
  • Ranka högt på Google
  • Öka klickfrekvensen
  • Generera kundförfrågningar
  • Öka engagemanget på sociala medier

Vad Google säger om högkvalitativt innehåll

  • 1Skapa främst innehållet för användare, inte för sökmotorer
  • 2Undvik trick som lurar sökmotorerna och får dig att ranka högre, detta kommer straffa dig i längden
  • 3Gör webbplatsen unik, ge värde och engagera besökarna
  • 4Skilj dig från mängden genom att skapa unikt innehåll som skiljer dig från andra inom din bransch

5. Skapa en säker webbplats (HTTPS)

2014 var första gången som Google angav att de tittar på om en sida använder sig av HTTPS eller ej när de rankar en sida. Sedan dess har de i sin egen webbläsare Chrome börjat flagga sidor som inte är säkra genom att ange 'Inte säker' bredvid URL-fältet.

Detta ökar sannolikheten att besökarna lämnar sidan vilket leder till att sökmotorer rankar sidan lägre.

HTTP står för HyperText Transfer Protocol vilket är en process där information överförs från en webbplats till en besökarens webbläsare. HTTPS är den säkra versionen av det här protokollet och detta tittar sökmotorer på när de indexerar din sida eftersom att de i första hand vill visa sidor som är säkra för sina användare.

Är din webbsida inte säker behöver du ett SSL-certifikat.

Vill du lära dig mer om SEO?

Utforska våra andra SEO-guider och verktyg för att ta din webbplats till nästa nivå.